Voor een eerste afspraak:
Vul ons aanmeldingsformulier in bij contact.
ELK KIND BLINKT UIT OP ZIJN MANIER
Hoe verloopt ons psychomotorisch onderzoek?
STAP 1 : INTAKEGESPREK
We starten ons onderzoek altijd met een intakegesprek, hieraan vooraf nemen we vaak telefonisch contact om met de ouders al in kaart te brengen wat de moeilijkheden zijn. Tijdens het anamnesegesprek in de praktijk richten we ons vooral tot het kind zelf. Wat vind het kind leuk of niet leuk op school, waar speelt het graag thuis mee, welke hobbies,....
Na 15 minuutjes babbelen worden de ouders naar de wachtzaal gestuurd en werken we alleen met het kind verder.
STAP 2 : AFNAME PSYCHOMOTORISCHE TESTEN
Op basis van de hulpvraag worden motorische testen afgenomen voor lateralisatie, fijne motoriek, grove motoriek, coördinatie, voorbereidend schrijven, schrijfmotoriek, visueel vaardigheden en vormgeving. We rekenen hiervoor in totaal 3 keer 1u. Deze momenten plannen we tijdens de schooluren. Je krijgt van ons een afwezigheidsattest voor de school.
STAP 3 : ADVIESGESPREK MET BEIDE OUDERS
Na het afronden van de verschillende testen nodigen we de ouders uit voor de bespreking van de resultaten zonder het bijzijn van het kind. We spreken hierbij liefst met beide ouders zodat ze goed weten waarom hun kind wel of niet therapie nodig heeft en hoe we dit verder aanpakken. Belangrijk hierbij is dat we zowel kijken naar de sterktes als de zwaktes van het kind. We bekijken niet alleen percentielen en normwaarden maar betrekken ook onze kwalitatieve observaties. Wij geven op het einde ons advies of verdere therapie aangeraden is. Hierna kiest u zelf of therapie wordt opgestart.